JAKIE WYBRAĆ OKULARY NA ROWER?
KSZTAŁT RAMKI I DOPASOWANIE
Wygląd to pierwsze, na co zwrócisz uwagę. I słusznie! Poza stylistyką, zwróć też jednak uwagę na dopasowanie do twarzy, na które składa się rozmiar i krzywizna ramki oraz szerokość noska (w tym miejscu bardzo przydaje się regulacja!). Przy ramce dobrze dopasowanej do twarzy, szczeliny na całym obwodzie powinny być niewielkie i równomierne.
Poza twarzą, okulary muszą też pasować do kasku – jego skorupa nie powinna dociskać ramki do nosa, a nauszniki nie mogą kolidować z systemem nośnym. Dzięki temu okulary będą wygodne i stabilne podczas jazdy.
POLE WIDZENIA I OCHRONA
Kształt i wymiary przekładają się też na pole widzenia. Ramki powinni być jak najmniej widoczne przy rozglądaniu się dookoła. W okularach rowerowych, ze względu na pochyloną pozycję, szczególnie istotne jest pole widzenia do góry, ale również nosek i boki ramki mogą ograniczać zdolność widzenia peryferyjnego.
Duże okulary lepiej też chronią przed błotem czy owadami. Tłumaczy to, dlaczego coraz więcej rowerzystów sięga po okulary o dużej powierzchni.
WENTYLACJA I PAROWANIE
Efektem ubocznym dobrze dopasowanej ramki może być ograniczony przepływ powietrza. Warto zwrócić uwagę na zastosowane rozwiązania zapobiegające parowaniu, jak powłoka antifog.
JAKOŚĆ I DOSTĘPNOŚĆ SZYBEK
Od szybek w zasadzie moglibyśmy zacząć, bo to one w pierwszej kolejności decydują o jakości okularów. Poza niezbędną 100% ochroną przed promieniowaniem UV, bardzo ważna jest też ich jakość (“czystość”) optyczna – tanie szybki mogą powodować zniekształcenia, które na pierwszy rzut oka są niewidoczne, ale w wymagających zastosowaniach (jak jazda na rowerze) mogą utrudniać skuteczne czytanie terenu i męczyć wzrok.
Bardzo istotny jest też wybór zabarwienia szkieł. Na rowerze najbardziej uniwersalnym wyborem jest szybka bezbarwna, która zapewnia niezbędną ochronę w każdych warunkach oświetleniowych.
Kuszące są też jednak:
- żółte i różowe szybki zwiększające kontrast widzenia w pochmurnych lub mglistych warunkach;
- lustrzane szybki przyciemniające, zmniejszające zmęczenie oczu w słoneczne dni (warto zwrócić uwagę na stopień przepuszczalności – na rowerze w polskich warunkach najlepiej sprawdza się zakres S1-S2);
- fotochromowe (fotochromatyczne), które samoczynnie dostosowują przepuszczalność światła do warunków (przyciemniają się w słońcu, rozjaśniają wieczorem lub w ciemnym lesie).
Idealnie byłoby wyposażyć się w różne szybki na różne warunki – i dostępność wariantów dopasowanych do Twojej jazdy powinna być kluczową kwestią przy wyborze okularów na rower.
W przypadku częstego zmieniania szybek warto też sprawdzić, czy mechanizm ich mocowania jest łatwy i szybki w obsłudze.
DODATKOWE FUNKCJE ROWEROWE
Kształt ramki oraz jakość i dostępność idealnych dla Ciebie szybek to decydujące czynniki przy wyborze okularów na rower, ale przed podjęciem decyzji warto też zwrócić uwagę na dodatkowe akcesoria i nietypowe rozwiązania poprawiające użyteczność, np.:
- etui lub pokrowiec zabezpieczający gogle przed zarysowaniem podczas transportu;
- wkładka korekcyjna, która pozwoli zrezygnować z jazdy w szkłach kontaktowych;
- dodatkowe akcesoria, takie jak górna gąbka dopinana do okularów rowerowych Infinity czy podnoszony nosek w modelu Endo.
4 kat. S4 – Przepuszczalność światła od 3-8%. W tej przepuszczalności znajdziemy okulary rowerowe z czarnym kolorem soczewki , które przepuszczają bardzo małą ilość promieni słonecznych. Czarne soczewki będą chronić Nasz wzrok podczas bardzo intensywnego słońca.
3 kat. S3 – Przepuszczalność światła od 8-18%. Kolory soczewek są czarne, szare, matowe. Jak w przypadku 1 kategorii S4 zastosowane kolory soczewek najlepiej będą chronić przed mocnym oraz intensywnym słońcem
2 kat. S2 – Przepuszczalność światła od 18-43%. W tej kategorii królują kolorowe szkła między innymi czerwone, niebieskie, różowe. Kategoria 3 należy do najbardziej uniwersalnej, soczewki ochronią nasz wzrok przed intensywnymi promieniami słonecznymi oraz zachowają dobra widoczność podczas gorszych warunków do jazdy na rowerze jak deszcz czy zachmurzenie.
1 kat. S1 – Przepuszczalność światła od 43-80%. Spotkamy bursztynowe, żółte kolory szkieł. Środowiskiem naturalnym tych szkieł są złe warunki atmosferyczne jak deszcze, szarówka, mgła oraz duże zachmurzenie. Soczewki rozjaśniają kontrast widoczności przez co zwiększa się Nasze bezpieczeństwo podczas jazdy na rowerze. Pomoże to uniknąć dużych przeszkód w postaci kamieni oraz gałęzi.
0 kat. S0 – Przepuszczalność światła od 80-100%. Szkła posiadają przeźroczyste, transparentne szkła. Swoje zastosowanie znajdą podczas nocnej jazdy, mgły oraz ograniczonej widoczności.
- Filtr UV400 – Jest podstawą w okularach przeciwsłonecznych. Ochroni Nas przed szkodliwym promieniowaniem UVA, UVB i UVC.
- Anti-Fog – System przeciw mgłowy, będzie chronić Nasze soczewki przed parowaniem.
- Pakowanie – Okulary zazwyczaj pakowane są w woreczek wykonany z mikofibry. Część producentów dołącza także twarde Etui, które zapewni większe bezpieczeństwo dla Naszej optyki.